نگرانی، هراس و درماندگی

وضعیت این روزهای من و بسیاری دیگر از کسانی که پیگیر وضعیت اکبر گنجی هستند با واژه های نگرانی، هراس و درماندگی قابل توصیف است. تمام شبانه روزمان با نگرانی در باره وضعیت سلامت گنجی همراه است. زمانی که سراغ اینترنت و اخبار گنجی می رویم از ترس آنکه مبادا خبر ناگواری باشد نفس در سینه هامان حبس می شود و زمانی که تصاویر 35 مین روز و چه می گویم 2000 مین روز از رنج کسی را که برای خود هیچ نمی خواست جز آزادی مردم ایران و احترام به حقوق بشر می بینیم و هیچ نمی توانیم بکنیم احساس در ماندگی می کنیم. آری ما هیچ نمی توانیم کرد برای انصراف گنجی از مبارزه ای که با جان خویش یه آن مشغول است، که اگر این امر ممکن یود نامه پر از شعور و احساس دکتر سروش و حجاریان که به تایید چندین تن دیگر از آزادگان این ملک نیز رسیده است و نیز نامه مرجع شریف و آزاده آیت الله منتظری برای این کار کافی بود، اما به گمانم کار دیگری می توانیم بکینم و آن پیوستن یه گنجی در این مبارزه است، اعتصاب غذا در هیچ کجای قانون به عنوان جرم معرفی نشده است و بر خلاف تجمع و تظاهرات نباز به اخذ مجوز از هبچ مرجعی ندارد فقط همتی میخواهد و بس می توان به سنت تاریخی ایران در یک مکان مذهبی مانند مسجد دانشکاه تهران و یا حتی منزل گنجی بست نشست و مانند او لب بر غذا بست نمیدانم این کار تغییری در وضع گنجی می دهد یا نه اما تنها کاری است که می شود کرد.

باز هم گنجی

الان که پست های قبلیم رو چک می کردم متوجه شدم تا حدودی گنجی زده شدم یعنی همش راجع به گنجی نوشتم الیته شاید درستش هم همین باشه.

به نظر من ما باید کاری کنیم که گنجی لا اقل تا پابان دولت خاتمی به مرخصی بیاد و اعتصابشو بشکنه چون همین طو ریکه خودش گفته اگه مرتضوی با اشاره مقام بالا -تعبیر کنایه آمیز آبت الله منتظری برای آقای خامنه ای- بخواد گنجی رو از بین ببره حتما ابن کار رو در دولت خاتمی انجام میده که لا اقل در سطح افکار عمومی جهانی مسئولیت این کار به عهده خاتمی باشه و نه الف نون.

فردا چه می شود؟

ساده تربن تعریف و یا به قول معروف تعریف لغت نامه ای فاشیسم fascism حکومت استیدادی, ملی گرای دست راستی های افراطی است. اینکه چه خاستگاهی داره و چه تیعاتی در حوصله این نوشته نیست ولی یکی از بهترین مطالبی که در این باره خوندم مطلبی از اکبر گنجی بود فکر کنم با عنوان فاشیسم برادر شیطان است. مال چند سال پیشه و فکر کنم مریوط متن سخنرانی سال 76 گنجی در دانشگاه شیراز یود که در یکی از کتابهاش که متاسفانه الان ندارمش چاپ شده یود. به هر حال جنیش فاشیسیتی نوع ایرانی اش که امروزه روز زمام امور را در اختیار گرفته تمامی مشخصات تعریف شده فاشیسم رو داره به جز اینکه در زمینه ملی گرایی همچین لنگ میزنه و درصدده این نقیصه رو با افراط گرایی دینی پر بکنه. الیته هنوز هم که هنوزه به نظر می رسه فعالین فکری و سیاسی ما این خطر رو جدی نگرفتند و به این دل خوش کردند که انشالله چیزی نمی شه.
به هرحال من چشم انداز پیش رو مون رو زیاد امیدوار کننده نمی بینم ، راستش من هم به فکر افتادم که این مرز پرگهر رو ترک کنم واسه ادامه تحصیل و یا حتی کار الیته این تصمیمو قیل از انتخابات هم داشتم و واسه همین کلاس IELTS هم میرفتم الان هم میرم. البته مشکل اینه که نه آشنایی دارم که بخواد کمکم کنه و نه از اون چمدان های پر از دلار اهدایی عمو سام چیزی به هم رسیده . خوب این روزا که بازار مهاجرت داغه اگه کسی میتونه راهنماییم بکنه ممنون می شم.